Ένα rambling για το PMS από μιαν υστερική, με PMS.

Aν υπάρχει κάτι που με ενοχλεί περισσότερο από το αντρικό, μισογυνικό σχόλιο “πώς κάνεις έτσι, μα καλά, περίοδο έχεις;” κάθε φορά που ένας άντρας ξεμένει από επιχειρήματα,

είναι το γυναικείο, επίσης μισογυνικό σχόλιο “το PMS δεν υπάρχει, είναι απλά μια κοινωνική συνθήκη που εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Πατριαρχίας και με το να λες ότι νιώθεις κάποιο από τα προεμμηνορροϊκά συμπτώματα βοηθάς στο να διαιωνίζονται σεξιστικά στερεότυπα, κακή φεμινίστρια”.

Η γυναίκα που θα κάνει το λάθος να παραδεχτεί ότι παρατηρεί κάποιες σωματικές και ψυχολογικές αλλαγές λίγες μέρες πριν ή/και τις πρώτες μέρες της περιόδου της αντιμετωπίζεται από τον άντρα μισογύνη ως “υστερική” γιατί είναι “συναισθηματική, ευερέθιστη, νευρική και επιθετική”, και από τη μισογυνική γυναίκα πάλι ως “υστερική” γιατί  “φαντάζεται συμπτώματα που δεν είναι πραγματικά, βγάζει πράγματα από το μυαλό της, είναι υπερβολικά δραματική”. Διάλεξε υστερία λοιπόν, γιατί τρίτη επιλογή δεν υπάρχει. Ό,τι κι αν αποφασίσεις θα χαρακτηριστείς υστερική, αυτό δεν το γλιτώνεις*.

Προσωπικά, νιώθω και τα δύο σχόλια εξίσου απωθητικά και εξίσου καταπιεστικά. Είναι δυο υπεραπλουστευτικές αναλύσεις πάνω σε μια  πολύπλοκη, βιολογική λειτουργία, η οποία έχει σωματικές, ψυχολογικές και κοινωνικές προεκτάσεις, κι αυτό που με εξοργίζει είναι ότι έχουν έναν βασικό κοινό παρονομαστή: ρίχνουν και οι δύο το βάρος, το χρέος, την  ευθύνη, την ντροπή και την ενοχή στη γυναίκα.

Κάνοντας ένα πολύ σύντομο google search (το κείμενο αυτό ξεκίνησε ως προσωπικό rant στο facebook αλλά τελικά αποφάσισα να το γράψω εδώ, να μου “μείνει”, οπότε δεν με ενδιέφερε τόσο να ασχοληθώ με στατιστικές για το αν είναι πραγματικό το PMS όσο να καταγράψω πώς εγώ βιώνω αυτή τη διαμάχη) βρήκα πολλές έρευνες με αντικρουόμενα αποτελέσματα. Σε άλλη ερευνα το PMS φαίνεται να είναι πραγματικό και παγκόσμιο φαινόμενο, σε άλλη είναι μόνο δυτικό. Υπάρχουν φυσικά και έρευνες που υποστηρίζουν ότι δεν είναι πραγματικό, είναι φανταστικό, και είναι μόνο στο μυαλό γυναικών που ψάχνουν αφορμές για να ξεσπάσουν καταπιεσμένα συναισθήματα, όπως τον θυμό τους, ή να βρουν τρόπους να κάθονται, να παίρνουν άδεια από τη δουλειά, να προκαλέσουν την προσοχή των άλλων κ.ο.κ.

tumblr_n9ak6tiXHm1sfz1xoo2_250

Εγώ πιστεύω στο PMS. Πιστεύω ότι είναι παγκόσμιο και ότι περιλαμβάνει ένα πάρα πολύ ευρύ spectrum σωματικών και ψυχολογικών συμπτωμάτων. Πιστεύω ότι αυτά τα συμπτώματα είναι διαφορετικά από γυναίκα σε γυναίκα, αλλά και στην ίδια γυναίκα διαφέρουν από δεκαετία σε δεκαετία, χρόνο σε χρόνο, μήνα σε μήνα. Το πιστεύω γιατί οι έρευνες είναι μεν inconclusive, αλλά αυτό είναι αναμενόμενο όταν έχεις τόσο μεγάλο εύρος συμπτωμάτων, οφείλεται δηλαδή μάλλον σε προβλήματα μεθοδολογίας και σε διαφορές στον ορισμό του PMS, των συμπτωμάτων του  και της σοβαρότητας αυτών. Το πιστεύω γιατί μου παραπονιούνται συνέχεια όλες οι γνωστές μου για προεμμηνορροϊκά συμπτώματα. Το πιστεύω γιατί το νιώθω κι εγώ κάθε μήνα. Μια βδομάδα πριν την περίοδο ξεκινάνε οι δερματικοί ερεθισμοί, τα πρηξίματα/κολίτιδες, η κατακράτηση υγρών, το πρήξιμο/πόνος/κάψιμο στο στήθος. Όσο πλησιάζουμε στην 1η μέρα της περιόδου τα συμπτώματα γίνονται όλο και πιο έντονα και προστίθενται και άλλα, σωματικά, όπως ημικρανίες και κράμπες,  αλλά και ψυχολογικά: νιώθω λίγο πιο επιθετική, λίγο πιο ευερέθιστη, λίγο πιο συναισθηματική.

Η έμφαση στη λέξη “λίγο”. Ναι, υπάρχουν μικρές αλλαγές οι οποίες είναι ορατές, αλλά σε μένα μόνο, δεν επηρεάζουν σημαντικά τη συμπεριφορά μου. Είμαι από εκείνες που ακούω συχνά σχόλια τύπου “πώς κάνεις έτσι, περίοδο έχεις;”. Αυτό δεν συμβαίνει επειδή εγώ περιμένω όντως περίοδο κάθε φορά που ένας εξυπνάκιας μισογύνης μου το πετά μόλις ανάψει η κουβέντα, αλλά γιατί είμαι γενικά επιθετικός άνθρωπος, όλο τον χρόνο. Αυτό που προσπαθώ να πω είναι ότι δεν πιστεύω ότι τα ψυχολογικά συμπτώματα του PMS αλλάζουν σημαντικά τις συμπεριφορές των γυναικών που τα υφίστανται. Σίγουρα θα υπάρχουν στη μια άκρη του spectrum και περιπτώσεις γυναικών που το PMS τις αλλάζει δραστικά και γίνονται άλλοι άνθρωποι, μη αναγνωρίσιμοι, όπως σίγουρα υπάρχουν και γυναίκες στην άλλη άκρη του spectrum που δεν έχουν νιώσει ποτέ, κανένα σύμπτωμα είτε πριν είτε κατά την περίοδό τους. ** Οι περισσότερες γυναίκες όμως, ακόμα και όσες έχουμε πολλά και βαριά συμπτώματα, δεν αλλάζουμε σημαντικά. Αν πριν ήμασταν καλούλες, γλυκιές και ήρεμες, θα είμαστε έτσι και στο PMS μας. Θα νιώσουμε μια ενόχληση, λίγα νεύρα, έναν εκνευρισμό. Αλλά θα το συγκρατήσουμε. Αντίστοιχα μια γυναίκα που είναι γενικά πιο επιθετική, πιο ανήσυχη, πιο ανυπόμονη, θα συνεχίσει και στο PMS της να είναι όλα αυτά, πάνω κάτω στον ίδιο βαθμό. Και ναι, οκ, καμιά φορά εμείς οι φύσει πιο κακουλες, ξινές, στριμμένες, επιθετικές  προσπαθούμε ίσως να δικαιολογήσουμε την κακή συμπεριφορά μας λέγοντας ότι μας φταίει το PMS αλλά η αλήθεια είναι ότι το ξέσπασμα θα το κάναμε μάλλον και χωρίς PMS.

tumblr_mx7xtiXTZT1r3q6loo1_400

That said, το PMS είναι πραγματικό. Δεν το φανταζόμαστε. Μπορεί να μην επηρεάζει σημαντικά τη συμπεριφορά μας, γιατί μαθαίνουμε και το συγκρατούμε, αλλά είναι εκεί. Κάθε μήνα. Και το να μας λένε κάποιες φεμινίστριες ότι όχι μόνο είμαστε υστερικές που φανταζόμαστε συμπτώματα, αλλά κάνουμε και ζημιά με το να παραδεχόμαστε αυτά τα συμπτώματα, είναι τρομερά καταπιεστικό. Το να μας προκαλούν αμφιβολία (μήπως φανταζόμαστε πράγματα;), ντροπή (μήπως υπερβάλλουμε, γινόμαστε μελοδραματικές;) αλλά και  ενοχή (κάνουμε κακό στο κίνημα, στο φύλο μας;),  το να παρουσιάζουν ως αδυναμία μας την παραδοχή αυτών των συμπτωμάτων (έχω ακούσει γυναίκα να λέει σε φίλη της ότι δεν πρέπει να το παραδέχεται όταν πονάει στην περίοδο γιατί φαίνεται αδύναμη και κάνει κακό στο φύλο της, κατέληξε μάλιστα με το “Take it like a man”, γιατί, εχμ,  εσωτερικευμένος μισογυνισμός) και το να  ρίχνουν το χρέος και την ευθύνη για απαράδεκτες, σεξιστικές αντρικές συμπεριφορές σε μας, είναι πιο ψυχοφθόρο από όλα τα προεμμηνορροϊκά συμπτώματα μαζί.

Δεν είμαι αδύναμη, ούτε τρελή, ούτε υστερική, ούτε μελοδραματική, ούτε φαντάζομαι πράγματα.

Δεν έχω καμιά ντροπή για τις βιολογικές μου λειτουργίες. Δεν νιώθω αδύναμη επειδή παραδέχομαι ότι πονάω ή ότι με επηρεάζει ψυχολογικά το PMS μου.

 Το σώμα μου, ο εμμηνορροϊκός κύκλος μου, η περίοδός μου πάντα θα χρησιμοποιούνται από την Πατριαρχία εναντίον μου. Και δεν νιώθω καμιά ενοχή γι’ αυτό, γιατί είναι κάτι που κάνουν εκείνοι σε μένα,  δεν το προκαλώ εγώ με κάποιον τρόπο, ούτε έχω και κανέναν έλεγχο σε αυτό. 

Όσο υπάρχει άγνοια για το τι συμβαίνει στο γυναικείο σώμα πριν και κατά την περίοδο, η Πατριαρχία θα χρησιμοποιεί το PMS μου εναντίον μου και οι αντιδράσεις των αντρών σε αυτό θα είναι σεξιστικές.

Δεν φταίω όμως εγώ.

Δεν φταίω αν η περίοδός μου θεωρείται ακόμα θέμα ταμπού και αντιμετωπίζεται σαν κάτι μιαρό, βρώμικο ή τοξικό (!).

Δεν φταίω που αναγκάζομαι να μιλάω σιγά γι’αυτήν. Ή με ευφημισμούς.

tumblr_ml7sn4t3JD1qzkdnwo1_250 tumblr_ml7sn4t3JD1qzkdnwo6_250

Δεν φταίω που ακόμα και οι λίγοι αυτοί άντρες που αυτοπροσδιορίζονται ως σύμμαχοι φεμινιστές θεωρούν ότι σε κάθε συζήτηση για την δαιμονοποίηση του γυναικείου σώματος και την περίοδο πρέπει να πεταχτούν και να μας διαβεβαιώσουν ότι θα μας πήδαγαν και με περίοδο, λες και αυτός ήταν ο καημός μας.

Δεν φταίω που ο μέσος Έλληνας αγνοεί πλήρως τι συμβαίνει στο γυναικείο σώμα πριν και κατά την περίοδο και αυτή του η άγνοια γεννά προκαταλήψεις, δεισιδαιμονίες και μισογυνισμό.

Δεν φταίω που το PMS  μου την συμφέρει την Πατριαρχία.

p.s. Σήμερα που έχω ήδη παραδεχτεί στον τίτλο ότι έχω PMS είναι ευκαιρία  να μου πείτε “πώς κάνεις έτσι, PMS έχεις;” άντρες. Μην την χάσετε.

* i blame Freud for e v e r y t h i n g ** hate them, hate them, wouldn’t wanna date them!

One thought on “Ένα rambling για το PMS από μιαν υστερική, με PMS.

  1. Pingback: Τι διαβάσαμε τις εβδομάδες που πέρασαν (06-19/04) | Καμένα Σουτιέν

Leave a Reply

